"Sluiting betekent verlies van 12.000 tot 13.000 banen"
De Limburgse gedeputeerde voor Economie Marc Vandeput (CD&V) sprak van een verlies van 12.000 tot 13.000 arbeidsplaatsen door de sluiting van Ford in Genk. "Het is een serieuze slag die we gekregen hebben. Gisteren hadden we nog gehoopt op een afslanking zoals in 2003, maar het bericht heeft ons met verstomming geslagen. Het is een groot drama, in de eerste plaats voor de arbeiders, voor Genk, maar ook voor de hele provincie", zegt Vandeput woensdag.
Gedeputeerde Vandeput liet dus verstaan dat de cijfers van mogelijke werkloosheid veel hoger liggen dan aanvankelijk becijferd. "Er is terecht woede. Een maand geleden kregen de Ford-mensen nog zekerheid met de productie van de drie nieuwe modellen. We hebben toch de indruk dat Ford al van de ongunstige cijfers op de hoogte had moeten zijn. We drukken onze solidariteit uit met alle getroffen werknemers en hun gezinnen", gaat Vandeput verder.
Afvloeiingsplannen
"Het mogelijke verlies van 12 tot 13.000 arbeidsplaatsen kan men niet van vandaag op morgen oplossen. We zullen moeten zorgen voor de juiste afvloeiingsplannen en alle organismen aanspreken om dit aan te pakken. Ik denk onder meer aan tewerkstellingscellen. We moeten deze slag te boven komen, maar het zal een werk van lange adem worden. Als provincie zullen we de Vlaamse en federale overheid moeten aanspreken, eventueel ook de Europese instanties. Bij de mijnsluitingen werden er via het Rechar-programma Europese middelen vrijgemaakt voor de mijngemeenten, maar zoiets bestaat niet wat de automobielindustrie betreft", aldus de gedeputeerde.
Afvloeiingsplannen
"Het mogelijke verlies van 12 tot 13.000 arbeidsplaatsen kan men niet van vandaag op morgen oplossen. We zullen moeten zorgen voor de juiste afvloeiingsplannen en alle organismen aanspreken om dit aan te pakken. Ik denk onder meer aan tewerkstellingscellen. We moeten deze slag te boven komen, maar het zal een werk van lange adem worden. Als provincie zullen we de Vlaamse en federale overheid moeten aanspreken, eventueel ook de Europese instanties. Bij de mijnsluitingen werden er via het Rechar-programma Europese middelen vrijgemaakt voor de mijngemeenten, maar zoiets bestaat niet wat de automobielindustrie betreft", aldus de gedeputeerde.
Koopkracht
"Mensen die aan een band staan, gaan we niet meteen kunnen inzetten in een andere economische sector, zoals bijvoorbeeld de zorgeconomie. We moeten nu denken aan herplaatsingen en aangepaste opleidingen om ze te laten muteren. Het wordt geen gemakkelijke verhaal, zeker niet op korte termijn. Het is een gigantische opdracht waar we voor staan", besluit Vandeput, die eraan toevoegde dat de sluiting van Ford ook indirecte gevolgen zal hebben voor de koopkracht en zelfstandige ondernemers. "Ook gemeenten zoals Bilzen en Maasmechelen zullen klappen krijgen. Het zit nu eenmaal niet goed in de economie", aldus Vandeput.
Eigen mening
Als je tegenwoordig naar het nieuws luistert of het dagblad openslaat, krijg je niets anders meer te horen of te lezen dan: "300 tijdelijke werknemers verliezen hun baan bij Volvo, meer dan 600 banen op de tocht bij Coca Cola in Europa, Ford Genk gaat dicht,.......". Bedrijven in Europa moeten steeds meer werknemers ontslaan. Het sluiten van Ford Genk is een echte ramp. 13.000 gezinnen zijn rechtstreeks geraakt maar het is zeker dat nog meer mensen in de regio getroffen zullen worden. Ik vind het verder niet kunnen dat Ford jarenlang van de Belgische overheid steun kreeg en nu zonder overleg beslist de fabriek te sluiten. De mensen hadden immers gedurende jaren goed en hard gewerkt, zich flexibel opgesteld en twee jaar terug nog loon ingeleverd in ruil voor werkzekerheid. Ik kan mij voorstellen dat zij zich verraden voelen. Ik hoop dat zowel de Vlaamse, de Belgische als de Europese instanties alles zullen doen om die mensen te helpen. Hopelijk slaagt Limburg erin om zo snel mogelijk nieuwe industrieƫn en bedrijven aan te trekken zodat zoveel mogelijk van de getroffen personen zo snel mogelijk opnieuw werk vinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten